Bättre mental hälsa med egenvård

0

Under senare år så har det i undersökningar visat sig att vi svenskar upplever större mental hälsa än tidigare. Det här kan bero på många olika saker. Det är inte ett nytt fenomen att egenvård kan få stor betydelse för hur vi mår. Olika terapier förespråkar aktiviteter som inte enbart är till för att förnöja, utan även för att vi ska orka med och känna lust i livet.

Med egenvård så kan vi dämpa depression, bli bättre partners och föräldrar, och även känna mer hopp inför framtiden. Här är exempel på egenvård som kan leda till bättre mental hälsa utan att kräva alltför stort engagemang eller specialistkunskaper.

Kroppsbehandlingar

Många väljer att med jämna mellanrum få någon form av kroppsbehandling. Det kan innebära att du istället för att själv sitta med fot-filen uppsöker en skönhetssalong där de ger dig en riktigt välgörande fotbehandling.

Mer avancerade ansiktsbehandlingar som botox är inte längre enbart till för de rika och modiga. Idag så kan den här typen av egenvård ses som säker. Den ger en skön känsla inuti och kan leda till ett utseende som du känner dig mer nöjd med.

En skön massage då och då kan vara allt som krävs för att du ska känna dig glad igen. Du drar ner på stressen och får ett bättre perspektiv över ditt liv. Goda dofter och känslan av att bli omhändertagen är verkligen en stor fördel och något som du och dina nära kan ha stor nytta av.

Idrott och meditation

Vi behöver också röra på oss för att må bra. Hur ofta och på vilket sätt är individuellt. Om du tycker om att springa så kan en eller två löprundor per vecka vara det som gör att du släpper bekymmer och mår bättre.

Många beskriver idrott som kickboxning eller lite hårdare träning som ett mycket bra sätt att bli av med gifter. De menar då inte faktiska gifter utan mer det skräp som kan finnas mentalt efter en lång arbetsdag. Med varje slag och kick så är det lite mer stress som rinner ur. Efter träningspasset så upplever du ett lugn och det blir lättare att sova på kvällen. Det här är sådant som får stor betydelse för din allmänna mentala hälsa.

Meditation kan kombineras med sport. På gym så kan det finnas yogapass som avslutas med en meditation. Att lära sig samla tankar och slappna av är inte så dumt. Det är också något som kan göra det lättare att sova gott på natten.

Men du måste inte gå till ett gym för att lära dig meditera. Idag kan du hitta guidade meditationer online. Det är bara att klicka igång en video och följa instruktionerna. Det finns meditationer av olika slag. En del är mer fysiska medan andra handlar mer om att du ska gå igenom en process med tankarna för att lära dig släppa taget och inte tänka.

Ju mer du tränar upp din mentala förmåga med meditation, ju bättre kan ditt liv bli. Men det är förstås viktigt att inte överdriva och att hitta den form av träning och meditation som passar in i ditt liv. Tanken är inte att meditationen ska bli ditt liv utan att den ska ge dig en bättre tillvaro.

Musik och film

Med musik så kan livet kännas så bra igen. Du vet precis hur det kan kännas då du är på lagom trist humör. Plötsligt går en låt igång på radion och du börjar småle. Låten påminner dig om en helt annan tid då du var glad och nu kommer din kropp att gå igång på tonerna.

Med musik så kan vi påverka den mentala hälsan på ett underbart sätt. Det är något som du ska använda dig av. Vi är alla olika och en del blir glada av hårdrock medan andra behöver indiepop från 1990-talet för att känna glädjen i kroppen.

Lyssna på musik dagligen. Skapa listor med låtarna som du blir glad av. Det måste inte vara musik som du vill dansa till. Ibland så kan det också vara fint med melodier som du blir lite drömsk av. Kanske får de dig till och med att fälla en tår då du minns något fint. Det är också bra för din mentala hälsa och en form av egenvård som du enkelt kan syssla med.

Med film så flyr vi också verkligheten på ett effektivt sätt. Att se film då och då kan ses som en form av egenvård. Du kan dock utföra denna typ av vård i andras sällskap. Det kan också få betydelse för det är viktigt att ge tid till umgänge. Att se en bra film med en vän och sedan prata om den är ett smart drag om du vill fylla på med energi och känna meningen med livet.

Vänskap och familj

Vi ska inte glömma bort människorna som betyder mest för oss. Om du och din partner bara bråkar så kan det bero på att ni har glömt bort att umgås. Vardagens måsten tar över och det sliter på relationen och på den mentala hälsan. Kanske kan ni sticka till ett spa tillsammans för att komma ihåg hur det var då det hela en gång började.

Vi får bättre mental hälsa av att göra roliga och mysiga saker med familj och vänner. Det här är en form av egenvård som du inte får tumma på. Vardagen kan vänta lite. Ta en dag ledigt och gå ut i skogen med hela familjen. Med en god matsäck och bra kläder så kan det bli hur kul som helst och ni kommer hem igen som helt nya människor!

Denna artikel är ett sponsrat inlägg från LaserCenter

Med över 12 000 stamkunder och 100 000-tals genomförda behandlingar sedan 2004 erbjuder LaserCenter idag det allra senaste inom avancerad estetisk hudvård i fräsch och harmonisk miljö mitt i Solna centrum. Som ledande aktör inom injektions- och laserbehandlingar driver LaserCenter idag utvecklingen inom branschen, med fokus på att kunden alltid ska känna sig säker i att bli bemött med höggradig respekt i förhållande till på behov och förutsättningar.

LaserCenter på Reco
Hemsida

Om författaren

mm

Under kategorin "Sponsrade artiklar" är avsändarna vårdenheter, vårdföretag, organisationer, myndigheter eller lärosäten som sponsrar utgivningen av Hälsorapporten i utbyte mot utrymme för sina nyheter. Samtliga texter går igenom vår redaktionella kvalitetskontroll men är att betrakta som annonser.