”Personliga e-tjänster har visat sin enorma styrka under pandemin. När behovet av information och kontakt med vården varit högre än vanligt, har digital vård varit helt avgörande”. Det konstaterar Daniel Forslund (L), ordförande i Region Stockholms innovations- och utvecklingsutskott.
Över två miljoner stockholmare använder aktivt 1177.se för att nå vårdens personliga e-tjänster. Det innebär att hela 85 procent av befolkningen någon gång loggat in på tjänsten. Under 2020 drog fler än någonsin nytta av de digitala möjligheterna. Under mars 2021 gjordes närmare 3 miljoner inloggningar på 1177.se, vilket är den högsta noteringen någonsin och en ökning med 128 % jämfört med mars 2020.
– Behovet av information och kontakt med vården är högre än vanligt, och då är våra digitala tjänster helt avgörande. Särskilt glädjande är att antalet inloggningar nu ökar snabbast hos invånare över 60 år, vilket visar att de används alltmer av riskgrupperna för Covid-19.
Digital vård innebär trygghet
Enligt Forslund skapar denna möjlighet till digital vård trygghet för Stockholms invånare, och underlättar också för vårdpersonalen som fortsätter att slita hårdare än någonsin.
– Under det senaste året har andelen invånare i Stockholmsregionen som aktivt har loggat in på 1177 Vårdguidens e-tjänster ökat dramatiskt, från 67 till 85 procent av den totala befolkningen, och ligger nu bland de högsta i landet. Vi närmar oss nu 100 000 inloggningar per dygn i vår region, vilket är mer än en fördubbling under 2020.
– Det är en helt fantastisk utveckling, och jag är stolt över att tekniken stått pall för trycket, säger Daniel Forslund.
Alltid Öppet – En av Sveriges mest nedladdade appar
Utöver de personliga e-tjänsterna på 1177.se erbjuder Region Stockholm ett brett utbud av digitala vårdtjänster inom både primärvård och specialistsjukvård. Exempelvis täcker appen ”Alltid Öppet” nu in nästan hela den egenutförda vården, och går att använda för att genomföra alltifrån videobesök och chatt med läkare, psykolog eller distriktssköterska.
”Alltid Öppet” har under lång tid varit en av Sveriges mest nedladdade appar, och under 2020 ökade antalet nedladdningarfrån 40 000 till 950 000 gånger.
Källa: Pressinformation från Region Stockholm