I augusti -22 satte Karolinska upp målet att vid årsskiftet vara landets första köfria universitetssjukhus. När arbetet summerades i slutet på året var 82 av 88 operationsköer borta och även inom mottagningsverksamheten har köerna minskat kraftigt.
– Vi satte ett ambitiöst mål gällande operationsköer som få utanför sjukhuset trodde på men vi nådde nästan ända fram. Våra medarbetare har visat vad vi kan göra för våra patienter när vi samarbetar och har bra planering. Det är ett fantastiskt arbete som gjorts. Nytt år betyder fortsatt kamp mot väntetiderna, berättar Björn Zoëga, sjukhusdirektör för Karolinska Universitetssjukhuset.
Operationsköer växte under pandemin
Arbetet för att få bort operationsköer har gällt patienter som väntat mer än 90 dagar på operation och som inte är inplanerade för operation samt patienter som väntat 30 dagar eller mer på sitt första mottagningsbesök. Den 1 januari 2022 hade 1 680 patienter väntat minst 90 dagar på operation. Den 29 december uppgick denna siffra till 488 patienter.
Karolinska genomför årligen cirka 60 000 operationer. Av de 488 patienterna återfinns 400 inom tre områden: ortopedi, plastikkirurgi samt öron-, näsa- och halskirurgi.
– Vi arbetar hårt för att få bort väntetiderna även för de här patienterna. Köerna inom dessa tre områden växte extremt mycket under pandemin eftersom det var vård som bedömdes kunna vänta utan risk för patienternas hälsa. Även om vi inte nått ända fram för dessa tre patientgrupper så har vi minskat köerna kraftigt: inom plastikkirurgi med 49 procent, inom ortopedi med 42 procent och inom öron-, näsa- och halskirurgi med 93 procent, konstaterar Caroline Hällsjö Sander, produktionsdirektör vid Karolinska Universitetssjukhuset.
”Inte en tom tid”
Även gällande första besök till mottagning syns stora förbättringar. Den 1 januari 2022 var antalet patienter som väntat mer än 30 dagar på sitt första besök 6 037. Motsvarande siffra den 29 december var 2 820. Karolinska har årligen 1 400 000 öppenvårdsbesök.
Caroline Hällsjö Sander konstaterar att de kraftigt reducerade operationsköer och väntetider på Karolinska Universitetssjukhuset framför allt har uppnåtts genom förbättrad planering och synkronisering, samt ökat samarbete inom sjukhuset.
– Vi har arbetat enligt devisen ”inte en tom tid”. Det innebär att alla Karolinskas 77 operationssalar ska vara belagda på ett optimalt sätt under all tillgänglig tid. För att nå dit har det krävts en mängd åtgärder. Vi har förbättrat våra operationsscheman, vi har förenklat vår digitala datadelning, vi förbereder patienterna bättre och vi kallar in patienter om det uppstår en lucka, avslutar hon.
Källa: Pressinformation från Karolinska universitetssjukhuset