Det finns en tydlig trend som innebär att vi äter allt mer vegetarisk mat och säger att vi på sikt ska minska vårt köttätande, främst av miljö-och klimatskäl men även av hälsoskäl. Det visar en undersökning TSN-Sifo gjort på uppdrag av Axfood om svenska folkets ändrade matvanor.
Undersökningen visar att mer än var tredje svensk äter vegetarisk mat en eller flera gånger i veckan – och 22 procent planerar att äta mindre kött det närmaste året. Kvinnor är mer inställda på att äta mera grönt framöver (25 procent), medan det bland de yngre är ännu fler (31 procent).
– Kött kommer inte att ha samma status i framtiden. Vi kommer att äta mindre rött kött till förmån för kyckling, fisk och vegetariskt. Det kött vi äter kommer vi också att vara noga med att det är producerat på ett schysst sätt, kommenterar Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood, i samband med ett pressmeddelande om undersökningen.
Axfood konstaterar vidare att den nya vegotrenden också avspeglar sig tydligt i matkedjornas sortiment och försäljning. På Willys och Hemköp har kyld vegetarisk mat ökat med 116 procent det senaste året, vilket kan jämföras med en ökning på 40 procent året innan, och lågpriskedjan Willys ökat sitt ekologiska utbud med ett hundratal nya produkter. För dagligvaruhandeln i stort är ökningen 73 procent och 12 procent för djupfryst vegetarisk mat.
Det är dock enbart 7 procent kvinnor och endast 2 procent män som säger sig vara renodlade vegetarianer idag. Men det ökade intresset kring djurhållning, ekologiskt, närodlat, hållbarhet och inte minst den hälsotrend vi ser i samhället i dag är den främsta förklaringen till det ökade intresset för vegetariskt mat bland den breda allmänheten, menar man på Axfood.
Fakta: Undersökningen genomfördes av TSN-Sifos webbpanel 26-28 oktober. Antalet svarande var 1 086 slumpmässigt utvalda från allmänheten.