Om fem år kommer 30 procent av våra vårdmöten att vara digitala. Det tror grundarna av KRY.se, den nya e-tjänsten som möjliggör att träffa sin läkare via videomöte i hemmets lugna vrå eller på kontoret.
Genom att kombinera ny teknologi med medicinsk kompetens har webbentreprenörerna Josefin Landgård, Fredrik Jung Abbou, Johannes Schildt och Joachim Hedenius byggt en i Sverige unik plattform för att möta vården digitalt. Genom att logga in på KRY är det möjligt att träffa läkare via videomöte och få hjälp med besvär som varken kräver fysisk undersökning eller provtagning för att diagnostisera, och därför går bra att behandla på distans.
– Det är viktigt att påpeka att det är en teknisk tjänst vi erbjuder och att vi gör detta i partnerskap med landsting och vårdcentraler. Vi lanserade tjänsten i mars i år och just nu är vi ute och träffar en stor mängd vårdgivare och får mycket positiv respons. Vi ska alltså inte vara en konkurrent till vården, utan snarare avlastande, berättar Josefin Landgård.
De fyra entreprenörerna har själva ingen vårdbakgrund utan idén kom sig av egna erfarenheter av vården och konstaterandet att man sedan flera år tillbaka använt sig av digitala videomöten via länk i så många andra sammanhang men ännu inte inom vården.
– Det stämmer, och efter att ha byggt upp systemet under cirka ett års tid så innehåller tjänsten idag två delar. Dels kan man vid de vårdcentraler vi samarbetar med välja ett uppföljningsmöte via distans, efter att ha träffat läkaren första gången på vårdcentralen. Här krävs det att respektive landsting har ett ersättningssystem som tillåter dessa så kallade ”virtuella vårdmöten”. Det har börja röra på sig inom detta område, så på många håll får vårdcentralerna nu erbjuda patienten detta.
– Andra delen innebär är att man själv kan boka tid med läkare direkt på vår hemsida eller via apparna. Man betalar 300 kronor och väljer antingen drop-in och väntar på nästa lediga läkartid, eller väljer bland lediga tider och bokar en tid i förväg. Den här delen har redan kommit igång väldigt bra, vi har haft en tillströmning av användare ända sedan start. Den här delen av tjänsten är givetvis mycket praktisk exempelvis på landsbygden där det många gånger kan vara långt till närmaste vårdcentral, förklarar Josefin Landgård.
Redan idag arbetar 12 läkare deltid med att vara tillgängliga för vårdmöten genom KRY. Bolaget tillväxt har legat stadigt på cirka 40 procent per månad sedan starten och Josefin och hennes kollegor står väl rustade inför en fortsatt ökning av tillströmningen genom att ha sett till att det är enkelt att skala upp tillgängligheten när det behövs.
– Ja, och läkarna själva är positivt överraskade över hur väl detta system fungerar, och i de fall det krävs en mer fysisk undersökning så hänvisas patienterna självklart vidare till sin vårdcentral. När man använder vår tjänst får man också automatiskt delta i en nöjdindex-enkät bestående av tre frågor efteråt. På en skala upp till fem ligger vi på 4,8 vilket tyder på att vi är rätt ute, konstaterar Josefin Landgård.
Att få möjlighet att möta primärvården digitalt är en helt ny typ av tjänst i Sverige, men det finns liknande initiativ i USA har man konstaterat. Josefin Landgård och hennes kollegor tror att detta kommer att bli hur stort som helst, såväl i Sverige som i övriga Europa.
– Ja, vi har sett att det finns tre företag i USA som arbetar på liknande, om än inte identiskt sätt. Och ja, allt tyder på att det här kommer att bli stort i Sverige och självklart kommer vi få fler företag som arbetar på detta sätt. Vi tror att 30 procent av våra vårdkontakter kommer att vara digitala om fem år och KRY kommer då att vara en av flera framgångsrika aktörer, säger Josefin Landgård.