Axfoods framgångsrika lansering av Nöt & Grönt-färs får nu en uppföljare när Garant Nöt & Grönt-hamburgare nått butikerna. Precis som färsen innehåller den lika delar nötkött och grönsaker och halverar därmed klimatavtrycket jämfört med en vanlig nöthamburgare. Nöt & Grönt-burgaren lanseras i samarbete med Generation Pep, som arbetar för bättre hälsa för unga.
Hybridfärsen är, förutom klimataspekten, mer hälsosam och billigare än vanlig nötfärs, och säljs enligt Axfood i över ett ton per dag.
– Varje ton Nöt & Grönt-färs vi säljer innebär ett reellt minskat klimatavtryck och totalt är minskningen hittills i nivå med hälften av utsläppen från våra egenägda godstransporter under förra året. Det är glädjande att kunderna verkligen uppskattat produkten, som nu också får en ny smart och hälsosam lösning för hamburgarälskaren, berättar Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Lika mycket grönsaker som nötkött
Den nya Nöt & Grönt-hamburgaren är en färdigkryddad burgare som är klar att lägga på grillen eller i stekpannan. I smaken lik en hamburgare av nötkött, men något saftigare och mjukare i texturen då den till hälften innehåller grönsaker i form av 24 procent morötter, 24 procent blomkål, samt en krydd- och konsistensförstärkande blandning (4 procent) av potatisstärkelse, salt, potatisflingor, lök och peppar.
– Den här typen av hybrid- eller 50/50-produkter är något vi tror mycket på och fortsätter jobba med framåt. Många vill äta mer hälsosamt och hållbart, men ändå kunna välja rätter och smaker som de är vana vid. Att med den här typen av produkter få många konsumenter att ta små steg mot mer hälsosam och mindre klimatpåverkande mat skapar betydligt större effekt än att ett fåtal tar några stora steg, konstaterar Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling på Axfoods inköps-, sortiments- och logistikbolag Dagab.
Detta är den andra produkten som Axfood och Generation Pep lanserar tillsammans, mot bakgrund av att endast fyra av tio svenska barn och ungdomar – enligt den senaste Pep-rapporten 2024 – äter grönsaker varje dag, och att just näringsrik och hälsosam mat är avgörande för barns utveckling och hälsa. Rapporten visar också att 13 procent av vårdnadshavarna med låg inkomst har svårt att köpa näringsriktig mat.
Nyckeln till bättre hälsa för unga
– Utöver rörelse är mer näringsrik och hälsosam mat nyckeln till bättre hälsa för unga. Vi har fått många positiva reaktioner från föräldrar och dietister över att Nöt & Grönt-färsen gjort det enkelt att i några av våra vanligaste måltider – som köttfärssås, lasagne och tacos – få i sig lika mycket grönsaker som kött. Med den nya hamburgaren blir det ännu enklare att få ihop vardagen med både hälsa och klimat i fokus, berättar Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.
Fakta: Nöt & Grönt hamburgare säljs som 2-pack och finns från och med nu tillgänglig brett hos såväl Willys som Hemköp, Tempo och City Gross över hela landet. Även Axfoods matkasseföretag Middagsfrid kommer att använda den i sina måltider.
Källa: Pressinformation från Axfood