Under februari 2016 genomfördes en enkät bland 478 sköldkörtelpatienter på blogg.visit-stina.com. Den visar bland annat att 22 procent av dessa är sjukskrivna på deltid, halvtid eller heltid, alternativt utförsäkrade. Av de som svarade är 62 procent patienter på vårdcentral, 57 procent äter Levaxin, 46 procent är missnöjda och 70 procent anger att de sökt 2-6 läkare med anledning av sköldkörteln. Är det inte dags att läkarna på vårdcentralerna vidareutbildas? I nuläget är det turen som ger patienten en läkare som begriper problematiken. I en av frågorna skulle patienterna gradera sitt mående på en skala från ett till tio och där…
Aktuellt
- Karolinska rankas som ett av världens bästa sjukhus
- Minnesceller i näsan bromsar influensa
- Orealistiska skönhetsideal försämrar hudhälsa och självkänsla
- Bröstcancer: AI-stöd ger färre missade fall vid screening
- Amanda blev fri från anorexi och depression – nu hjälper hon andra
- Fetma vanligare än rökning som riskfaktor för hjärtinfarkt
- Anpassning till döds – en banbrytande bok om narcissism
- Skräddarsydd fysisk aktivitet mot kroniska sjukdomar