I Kina anses kycklingfötter vara en delikatess och används bland annat för att främja en bättre hälsa och till och med föryngra hyn. I Sverige börjar man nu inse att detta kan innebära en potentiell exportsuccé.
Allt fler svenskar har kyckling från svenska bönder på sina tallrikar, men efterfrågan på kycklingfötter är fortfarande liten. Men i Asien är efterfrågan på svenska kycklingfötter stor och enligt branschorganisationen Svensk Fågel skulle svenska bönder och livsmedelsföretag kunna förbättra sin konkurrenskraft med cirka 84,5 miljoner kronor på årsbasis om det fanns ett bilateralt avtal mellan Sverige och Kina.
– Förra året ökade försäljningen av kyckling från Svensk Fågels medlemmar med 13 procent och vi har sett en stadig ökning under de senaste åren. I takt med att produktionen i Sverige ökar kommer också behovet av export öka. En viktig del i vårt hållbarhetsarbete är att ta tillvara på alla delar av kycklingen vilket gör exporten nödvändig, berättar Maria Donis, VD Svensk Fågel.
Ett unikt djurhälsoprogram och en mycket låg antibiotikaförbrukning sägs vara en anledning till att svenska kycklingfötter ses som en premiumprodukt i Asien.
– Intresset för den svenska modellen med fokus på djurhälsa och smittskydd är stort. Nyligen var en kinesisk delegation från Institute of Animal Science and Veterinary Medicine från Shangdong i Kina på besök. Tillsammans med SVA besökte man svenska kycklingbönder för att se och lära sig mer om hur Sverige kan hålla antibiotikaförbrukningen så låg inom djurproduktionen och samtidigt ha ett relativt gott sjukdomsläge bland lantbruksdjur, konstaterar Maria Donis.
År 2014 uppgick den svenska livsmedelsexporten till närmare 70 miljarder kronor och under samma år exporterades 7 587 ton kyckling, varpå det mesta förädlades i Danmark. I förhållande till produktionen av svensk matfågel är exporten dock väldigt liten. Hong Kong ses nu som nästa steg för att ändra på detta.
– Kina är en intressant marknad men konkurrensen är hård. För att komma in krävs ett statligt engagemang och att myndigheter pratar med varandra. Fjäderfä tillhör de viktigaste produkterna vi vill få in på marknaden, kommenterar Magnus Nikkarinen, kansliråd på Näringsdepartementet.