Nyligen presenterade ICA en genomgång av hur försäljningen av vegetariska alternativ i Sverige har utvecklats under 2019. Den visar på en stark vegotrend över hela landet och i alla åldersgrupper. ”I vissa butiker har försäljningen av vego ökat med mer än 1000 procent, berättar Anders Svensson, VD ICA Sverige.
– Vego är inte längre en smal trend utan börjar bli en bred företeelse i hela landet. I vissa butiker har försäljningen ökat med mer än 1000% och det är roligt att många kunder vill pröva ny mat, konstaterar Anders Svensson.
”Vego” är ett samlingsgrepp för en växtbaserad kost där ibland mejeri och/eller ägg kan ingå men aldrig kött, fisk eller fågel. Det som enligt Anders Svensson driver trenden är det som heter ”färsk vego”, exempelvis färska vegoschnitzlar, falafel eller burgare. Här har den totala försäljningen har ökat med 40%.
Störst efterfrågan i stora städer
Vissa delar av landet upplever en särskilt stark vegotrend. ICAs analyser visar att det oftast beror på en kombination av ett starkt intresse lokalt hos kunderna. ICA-handlaren har samtidigt engagerat sig i att möta den växande efterfrågan. Flest kunder finns i de fyra största städerna, där antalet nya vegokunder ökat med 12% i Stockholm, 10% i Göteborg, 13% i Malmö och 11% i Uppsala.
– Vi har försökt göra det enkelt för de kunder som vill pröva vego genom att visa hur vegoalternativ kan funka till både husmanskosten och fredagstacosen. Det har blivit enkelt att pröva. Samtidigt ser många kunder produktområdet som bra för både miljö och hälsa. Det är viktiga orsaker till de kraftiga ökningarna, säger Anders Svensson.
Vegotrend medför utmaningar
Under 2019 kommer ICA Sverige ha lanserat runt 50 nya vegoprodukter. Ett utbildningspaket till ICA-butikerna har tagits fram för att kunna svara på kundernas frågor. Den största utmaningen med rådande vegotrend är enligt ICA att öka produktionen av svensk vego. Detta då det idag inte finns tillräcklig svensk produktion för att möta den stora efterfrågan.
Trenden kan därför innebära utmaningar för det svenska lantbruket. ICA vill därför vara med och bidra till att produktionen av svensk vego ökar.
Ökad svensk vegoproduktion
– Vi värnar om svensk livsmedelsproduktion och de svenska bönderna. Därför tycker vi det är viktigt att även de som vill äta vego ska kunna välja svenskt.
– Vi vill bidra till att den svenska produktionen ökar, eftersom det skulle innebära att fler bönder kan dra nytta av den starka trenden och att det svenska lantbruket kan fortsätta att utvecklas, säger Anders Svensson.
Källa: Pressinformation från ICA Sverige