Köttbolaget Hälsingestintan har genom en ny spårbarhetsteknik möjliggjort att konsumenten redan på förpackningen kan få information om gården och rasen och via en QR-kod och sin smartphone gå in och digitalt möta bonden/uppfödaren och besöka den gård köttet kommer ifrån.
Av såväl klimat- som hälsoskäl pekar trenden mot att vi kommer att äta en mindre mängd kött och mer växtbaserad mat framöver. Det här är en utveckling som Hälsingestintan ställer sig bakom, trots att kött är bolagets affärsidé.
– Ja, vi vill se mer aktiva val där slentrianätande av kött ersätts av en medveten konsumtion av kvalitetskött med kontroll på ursprung, uppfödning och hantering av köttet, kommenterar Britt-Marie Stegs, VD för Hälsingestintan.
Det här är nästa steg i hennes strävan att erbjuda konsumenter bra kvalitetskött byggd på god djuromsorg, dvs. genom att möta bonden digitalt och därmed få den information om köttet man som konsument önskar.
Enligt Hälsingestintan har man skapat en världsunik spårbarhet för kött då det är första gången som detta sker i större skala. Tekniken bygger på att djuren utrustas med elektroniska transpondrar (RFID-teknik) i öronen när de föds. Märkena har en unik id-kod som innehåller information om djurets id som via en databas kan kopplas ihop med födelsedag, ras, gårdstillhörighet med mera, vilket ger en säkrad identitet och flera logistiska fördelar.
– Vi är först i världen med denna teknik för kött. För oss handlar det om god djuromsorg, stressfri slakt med vårt mobila slakteri och gott kött med känt ursprung. Vi är så glada och stolta att kunna presentera denna världsnyhet och visa upp hela vår kedja med den här nya tekniken, säger Britt-Marie Stegs, och fortsätter:
– Kött i butik är alltför ofta anonymt och utan klassificering och kvalitetssortering. Det ändrar vi på nu och ger alla konsumenter information om var vårt etiska kött kommer ifrån. Ansvarstagande bönder får också en välförtjänt konkurrensfördel och stark ställning på marknaden gentemot andra köttproducerande bönder i världen.