”Aldrig förr har så många konsumenter tillsammans köpt så mycket KRAV-märkt mat och vi vill att bönder i Sverige ska vara en del av den här växande marknaden”. Det konstaterar Johan Cejie, försäljningschef på organisationen KRAV, som nu aktivt vill verka för att lantbruket ska kunna ta tillvara på de affärsmöjligheter som en växande ekomarknad erbjuder.
Marknaden för KRAV-märkt och ekologisk mat växer så det knakar och något som det behövs mer av är exempelvis kött. Svenskt Butikskött förmedlar cirka 95 procent av allt KRAV-märkt griskött, 70 procent av allt KRAV-märkt nötkött och nära 100 procent av allt KRAV-märkt lammkött till dagligvaruhandel och offentlig sektor i Sverige.
VD Thomas Östlund ser nu en chans för köttbönder att ställa om till ekologiskt.
– Ja, nu finns det en jättechans för dem som vill ställa om och produktionen av KRAV-certifierat kött måste öka rejält om vi ska ha en chans att möta efterfrågan. Vi behöver öka antalet KRAV-certifierade grisar, nötkreatur och lamm med 50 procent under de närmaste tre åren.
– Konkret behöver vi 15 000 fler grisar, 10 000 fler lamm och får samt ytterligare 7 500 KRAV-certifierade nötkreatur under den tiden, säger han.
För att lantbruket i Sverige ska kunna ta tillvara på den växande ekomarknaden har KRAV exempelvis påbörjat ett samarbetsprojekt där lantbrukets lönsamhet är i fokus och man finansierar en tjänst inom Ekologiska Lantbrukarna för att stärka ekologiska lantbrukares förhandlingsposition. En annan åtgärd för att öka omställningen är ett fortsatt arbete för ett tydligare regelverk och istället för fokus på nya regler intensifieras arbetet med implementering och kvalitetsutveckling tillsammans med lantbrukarna, meddelar man.