Med vetskapen om att vi svenskar idag får i oss genomsnitt dubbelt så mycket salt som rekommenderas inledde Coop i början av 2014 en granskning av 200 produkter. Nu meddelar kedjan att initiativet hittills har resulterat i att salthalten sänkts med hela 15,7 ton.
Det var för att minska salthalten i de egna varumärkena Änglamark, Coop och X-tra som Coop inledde initiativet i början av förra året och detta genom att granska recepten noggrant. Detta år har bland annat salthalten i köttbullar, korv, frukostflingor och ketchup sänkts. Totalt har årets initiativ inneburit en total minskning med 5,8 ton salt baserat på en årsförbrukning från de aktuella varorna.
– Livsmedelsverkets beräkningar visar att vi i genomsnitt får i oss dubbelt så mycket salt som rekommenderas. Med Coops saltprojekt har vi gjort ett stort antal livsmedel lite hälsosammare, utan att behövt tumma vare sig på smaken är kvaliteten, kommenterar Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.
27 produkter har i år fått nya recept och de har i snitt fått en sänkt salthalt på 27 procent. Den största sänkningen gjordes i Coops Chinese Sweet & Soursås och Coops tomatketchup med mindre socker och salt, där salthalten mer än halverades, meddelar man.
– Vi vill driva på en positiv utveckling i dagligvarubranschen. Saltprojektet är ett bra exempel på hur vi använder vår kraft som en stor aktör för ta ansvar för hälsofrågan i praktiken, tycker Jonatan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.
Fakta: Bakgrunden till Coops initiativ att minska salthalten är de hälsoproblem som för mycket natrium i kosten innebär. Grundämnet, som ingår i salt, kan höja blodtrycket, vilket i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador. Saltprojektet har även i några fall inneburit att salthalten höjts. Detta har gjorts för att kunna förbättra konsistensen och skivbarheten i vissa charkprodukter där alternativet hade varit tillsatser som stabiliseringsmedel.