Hon är doktor i psykologi, första intrycket-expert, uppfinnare och internationellt anlitad föreläsare. Men Angela Ahola har minst sagt några fler strängar på sin lyra. Hon lämnade nyligen in manus till sin debutbok och lanserar nu också appen Tosify, med vilken man får hjälp att förstå vilka signaler man sänder och hur man uppfattas av andra, till exempel inför ett viktigt möte. Hälsorapporten ställde några nyfikna frågor.
Angela, hur hinner du egentligen med allt? Är det ren passion eller entreprenörsanda som ligger bakom?
– Hej! Tack för frågan! Det är nog passion i kombination med entreprenörsanda. Vardagen känns oerhört kul och stimulerande, inte minst just nu när det händer en massa spännande.
Berätta om hur appen Tosify kom till!
– Idén till appen föddes faktiskt ur första intrycket-forskningen, min egen och andras. Visste du till exempel att det bara tar 100-200 millisekunder för andra att bilda sig en uppfattning om vilka vi är? Vän eller fiende? Dum eller smart? Ledare eller underdog? Blixtsnabba bedömningar är nödvändiga för att vi ska kunna hantera vår omvärld.
– Med appen kan vi få veta hur omvärlden uppfattar oss baserat på det visuella, alltså utifrån det de ser av oss vilket kan vara till exempel kläder, styling, hållning eller gester. Forskningen visar att första intrycket påverkar våra chanser i allt från rättsutredningar, rekryteringar, dejting och/eller andra sociala sammanhang. Kanske har det hänt att man funderat över vilken bild man ska välja till sin Facebook-profil och de flesta av oss har någon gång känt oss osäkra på om vi är rätt klädda för jobbintervjun.
Hur använder man Tosify?
– Appen fungerar på så sätt att man laddar upp bilder på sig själv och får veta hur andra användare uppfattar oss. Till exempel kan man välja att låta andra betygsätta hur ”pålitlig”, ”godhjärtad”, ”professionell” eller ”anställningsbar” man ser ut på bilden. Det första intrycket avgör ofta hur en relation ska utvecklas, och kan både öppna och stänga dörrar. Att via Tosify™ få feedback på sin profilbild på LinkedIn kan ha stor betydelse för den egna karriärutvecklingen, eller för chanserna att få en date på Tinder.
– Utöver detta finns det en ”djupare” bonuseffekt med appen som handlar som att ge människor kunskaper om hur snabbt vi bedömer varandra. Baserat på det vi ser. Och slutsatserna om varandra baseras ju faktiskt på en rad faktorer och fördomar som vi ofta inte ens är medvetna om, och kan vara mycket svåra att ändra.
Hur har Tosify tagits emot av testanvändarna och när börjar den stora lanseringen?
– Testandet har varit en fantastiskt lärorik och spännande tid. Allteftersom har nya funktioner lagts till och tidigare funktioner justerats så denna vecka kör vi en ny testvända och får se ”live” hur dessa emottas. Efter det är det dags att samla och sammanfatta feedbacken. Nu börjar vi närma oss lansering med riktigt stora kliv. Tänk att jag skulle få tillfälle att använda kunskaperna från hur forskning bedrivs fast nu i form av att experimentera med en app!
Manuset till din debutbok är inlämnat också, vad är titeln och hur har arbetet med boken gått?
– ”Konsten att göra intryck” kommer boken att heta och skrivandet har varit en fantastiskt rolig tid. Och givetvis krävande på samma gång. Vilket projekt det är att skriva en bok! Jag har ju ”gjort” en annan bok tidigare och det var min doktorsavhandling, men det var så annorlunda. Den boken var baserad på ett antal experiment och väldigt akademisk, enligt just det ”regelverket”. ”Konsten att göra intryck” som släpps i år ska ju gemene man tycka är intressant att läsa. Det är en bok man kommer att kunna läsa från pärm till pärm men man ska även kunna plocka fram den inför olika situationer och använda sig av de olika kapitlen i de konkreta situationer man själv ställs inför i det egna livet.
När släpps boken i handeln och vilka är dina förväntningar?
– Boksläpp blir kring den 10 augusti. Att få bokkontrakt, skriva boken och att nu vara med om allt vad det innebär med boklansering är ett enda stort äventyr för mig. En livsdröm som går i uppfyllelse. Barn, make, föräldrar och morföräldrar gläds med mig och är även de förväntansfulla inför det som komma skall.
Mer om boken: ”Konsten att göra intryck” släpps under sensommaren 2016 och Angela Ahola skriver om några av våra mest underskattade framgångsprinciper baserat på neuropsykologi och socialpsykologi, sammanflätat med dagens kommunikationstrender, sinnesmarknadsföring (sensory marketing) och köpbeteendeforskning.
Exempel ur innehållet:
Varför behöver vi veta om personen framför oss är vän eller fiende?
”Konfirmeringsbias” är tendensen hos oss som gör att vi blir selektivt uppmärksamma på sådant som bekräftar våra egna uppfattningar och bortser från sådant som inte är i linje med dem.
En sorts första intryck är klart inom millisekunder.
Vissa egenskaper hos oss behöver andra uppfatta för att relationen överhuvudtaget ska få en chans.
”Halo effekt”: Har vi gjort ett gott intryck tenderar detta att färga av sig på ett antal egenskaper.
När vi söker jobb: När bör man ha sin bild med i sin CV och när bör man undvika det?
En tyngre, kryddigare parfym ökar möjligheterna för att vi ska anställas till en ledarpost jämfört med en lättare blommigare doft.
Hur vår sociala mediaprofil påverkar andras intryck av oss. Vår profilbild eller inläggen – vilket har störst betydelse?
Precis som när det gäller människor drar vi även slutsatser om organisationer och varumärken.
Mer om Angela: Angela Ahola är också Hälsorapportens expert inom området psykologi och ingår även i vår blandning av inspirerande, kvinnliga föreläsare. Läs Hälsorapportens första presentationsintervju med Angela Ahola från hösten 2015 här: Nu skriver hon boken om första intrycket