Intresset för vegetariskt fortsätter växa och i butikshyllorna ökar efterfrågan på vegoprodukter ständigt. Under senaste året har det färska vegosortiment på ICA ökat nästan 200 procent, meddelar kedjan.
Senaste året har det färska vegosortimentet på ICA, som till exempel falafel och sojaburgare, ökat med 193 procent. Den stora ökningen beror enligt ICA på att utbudet av produkter är större, då allt fler konsumenter väljer vego som ett alternativ till kött.
– Det är främst hälso- och miljöskäl som får konsumenterna att välja vegetariskt. Det som är bra för miljön är också bra för hälsan vilket är väldigt positivt.
– Men vi ser också att de som köper vegoprodukter även köper produkter med köttinnehåll, vilket tyder på att det är inte bara är vegetarianer som väljer vegoprodukter. I dag finns flexitarianer, pescovegetarianer, lakto-ovo-vegetarianer, veganer för att nämna några varianter på hur man väljer att anpassa sin kost, kommenterar Christina Karlsson, hälsochef på ICA.
Hos ICA är vegotrenden även märkbar på receptsök, meddelar man. På ett år har antalet besök till sidor med vegetariskt och veganskt nästan dubblats.
Källa: Pessmeddelande från ICA