Ekologiska livsmedel ökade snabbast i världen 2015 enligt statistik från nätsajten och marknadsbevakaren Ekoweb. Försäljningen ökade med 39 procent, vilket motsvarar sex miljarder kronor i omsättning.
Det är andra året i rad som den svenska försäljningen av ekomat slår rekord. 2014 var ökningen 38 procent. Totalt var försäljningen förra året 21,5 miljarder kronor, nästan en fördubbling sedan 2013.
Ekologiska varor står nu står nu för 7,7 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige vilket närmar sig inom området världsledande Danmark som ligger på 8,3 procent.
– Håller våra och danskarnas prognoser kommer Sverige under året att ta på sig ledartröjan när det gäller högst andel ekokonsumtion i världen, säger Cecilia Ryegård, redaktör för Ekoweb, till tidningen Dagens Nyheter.
I årsrapporten som presenteras torsdagen den 28 januari konstateras bland annat att hundratals nya ekologiska varor presenterades under förra året året, många av dem under kedjornas egna varumärken. Icas ekologiska försäljning ökade med 50 procent och Axfood med 43 procent. Coop ökade med 19 procent från en hög nivå – där är nästan var tionde såld vara, 9,2 procent, nu ekologisk. Mest säljer barnmat, ägg och mjölk, skriver DN.
– Hälsotrenden har stärkts under året bland konsumenter, det visar internationella undersökningar. Och ekomat ligger högst när det gäller hälsofaktorer kopplade till livsmedel, framför allt hos de yngre konsumenterna.
– Vi ser också att fler producenter är intresserade av att ställa om, det man väntar på är en politisk signal. Om det fanns konkreta ekomål för offentlig sektor och mål för ekoareal tror jag fler skulle våga satsa, säger Cecilia Ryegård.
Mer fakta: Allra mest ökade försäljningen av ekologiskt hos Systembolaget, närmare bestämt 68 procent. De ekologiska dryckerna nu i volym för 9,6 procent, därmed är Systembolagets mål om 10 procent ekologiskt år 2020 redan nästan uppfyllt.
Källa: Ekoweb, DN