Digitala vårdmöten har sjudubblats och ökningen av digitala vårdärenden på 1177 har ökat med nästan 60 procent. Stockholmarnas ökade användning av digitala vårdkontakter har accelererat under corona-pandemin. Detta enligt statistik från Region Stockholm.
– Vården ska vara enkel att nå på ett sätt som passar patienten – frihet i vården handlar inte bara om att välja läkare och vårdgivare utan även hur man kontaktar vården, säger hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L).
Långvarig strategi
Hon menar att patientsäkerheten står på spel här.
– Ja, vi har länge arbetat för att bygga ut möjligheterna till digitala vårdkontakter och under pandemin ser vi en enorm ökning. Det är viktigt för både patienter och vårdpersonalen att vi med digitala vårdtjänster kan stärka patientsäkerheten och kvaliteten i en svår tid.
Daniel Forslund (L), ordförande i innovations- och utvecklingsutskottet, berättar att detta handlar om en långvarig strategi, med sitt ursprung långt innan Corona-utbrottet.
Digital vård kan hjälpa till
– Att göra vården digitalt tillgänglig har länge varit en strategisk satsning från vår sida, och den starka grund vi har lagt de senaste åren tillsammans med leverantörer och vårdgivare gör att vi nu snabbt kan skala upp våra digitala tjänster.
– Allt från enkla e-tjänster som att förnya sitt recept via nätet, till att träffa läkaren via chatt eller video, ökar starkt under mars månad, berättar han.