”Det behövs inte så mycket för att personalen ska kunna stressa av och känna sig sedd. Att ta mikropauser blir samtidigt allt viktigare”. Det berättar sjuksköterskan och barnmorskan Anna Häreskog, som startade massagestolen.com och idag samarbetar med ett team av kroppsterapeuter. Sedan dess erbjuds såväl företag som privatpersoner en massör som är tillgänglig dygnet runt.
Anna tycks vara född med viljan att hjälpa andra att stressa ner och må bättre. Det gjorde att hon tidigt bestämde sig för att satsa på en karriär inom vården.
– Ja, redan i högstadiet var jag klar över att jag ville jobba i vården, varför vårdlinjen på gymnasiet faktiskt var det enda alternativ jag sökte till. I slutet av trean kom jag sedan in på sjuksköterskeutbildningen i Gävle och jag var knappt 22 år när jag var färdig sjuksköterska 1998.
Anna flyttade senare till Umeå och jobbade inom cancervården men hade länge närt en dröm om att bli barnmorska. I samma veva startade en barnmorskeutbildning i Umeå och hon kom in på första försöket. Hon pluggade till barnmorska i ett och ett halvt år och träffade även sin man under den här tiden.
Högt tempo och brist på personal i vården
– Jag fick dock inget jobb i Umeå när jag var färdigutbildad så vi flyttade till Hudiksvall och här jobbade jag ungefär 10 år på förlossningen. 2011 började jag som en hobby att sälja hudvård och makeup, vilket innebar att jag plötsligt var egen företagare och började få smak på att styra min egen tid. Sedan dess jobbar jag både med insidan och utsidan, kan man säga.
– Samtidigt hade jag under den här tiden börjat spara till att köpa en massagestol. 2014 fick jag kontakt med kiropraktorn Åsa, som sålde en stol till mig. Mina vänner fick naturligtvis prova och efter att jag ”råkade” sälja in den här massagestolen till ett företag utvecklades ett samarbete oss emellan och sedan dess är jag återförsäljare till Åsa.
– Det är som många vet stressigt i vården och jag hade själv en gammal whiplash-skada så jag kände att jag behövde hjälp. Det fanns lite tid för återhämtning, jag kunde jobba ett pass på 10 timmar och knappt hinna gå på toaletten. Högt tempo och brist på personal, då hade det varit skönt att få en massage innan passet eller innan man gick hem, konstaterar Anna.
Många har ont i nacke och rygg
Massagestolen av märket Fujiiryoki är medicinskt certifierad och används även i behandlande syfte av kiropraktorer och andra kroppsterapeuter. Anna berättar att den är enkel att anpassa till såväl längd som problemområde och verkligen kan massera hela kroppen. I de fall det finns frågor bland personalen finns det dock hjälp att få.
– Vi ett team, och om jag behöver rådgivning så har jag kontakt med både naprapat, kiropraktor och massör. Vi har kunder över hela Sverige, men jag utgår från Hudiksvall och jobbar mest från Gävle och uppåt. Vi är flexibla beroende på vilken kund som hör av sig.
– I närområdet åker jag ut på företagen och ser till att träffa så många jag kan. Jag är ofta där en dag eller två, då lär man känna personalen. Det är många som har ont i nacke och rygg och knappt får på sig skorna när jag kommer ut på arbetsplatser. Sedan säger de ”wow” redan efter att bara ha testat stolen en gång. Det är väldigt uppskattat när vi kommer ut och vår styrka är att det personliga bemötandet.
– Det vi märker är att väldigt många inte utnyttjar friskvårdspengen. När jag pratar med personalen berättar de att den fryser inne många gånger. En massage känns alltid bra men alla vill inte heller gå och klä av sig inför en okänd människa. Då kan det vara bra att bara kunna få en kvarts behandling på lunchen utan att behöva klä av sig, berättar Anna.
Massagestolen ger även avslappning och återhämtning
I dessa tider känns ett företag som Massagestolen kanske mer aktuellt än någonsin. Anna håller med om att det känns helt rätt med tanke på den stress som många lever med idag:
– Vi ligger helt rätt i tiden och det är inte bara massagen utan det handlar också väldigt mycket om avslappning och återhämtning. Att undvika stress och ta mikropauser blir allt viktigare. Vi har allt ifrån privatpersoner, sjukhus, äldreboenden, callcenter, åkerier och bilverkstäder, som behöver vår hjälp.
– Oavsett vilken stressig arbetsmiljö det rör sig om krävs det egentligen inte så mycket för att personalen ska känna sig sedd. Eller att företaget ska kunna visa uppskattning till en mindre kostnad. Och det bästa av allt är att massören är tillgänglig dygnet runt, avslutar Anna Häreskog.
Läs mer om Anna och Massagestolen här
Text: Mats Holmström