En stor andel patienter med långtidsmedicinering följer inte sin ordination. Med en smart förpackning och ett molnbaserat IT-system bidrar Göteborgsföretaget Mevia med ett innovativt recept för att förbättra den medicinska följsamheten.
– Du kan betrakta systemet som en kompis som hjälper dig komma ihåg att ta de läkemedel som du fått ordinerade. Om du inte tar medicinen får du antingen ett meddelande eller ett automatiserat samtal i din mobil, förklarar Jesper Hassel från Mevia AB.
Enligt Jesper Hassel har dessa enkla påminnelser en enorm potential att förbättra sjukvården och folkhälsan, minska mänskligt lidande och spara pengar för samhället, då bristande medicinsk följsamhet är ett av de största problemen inom läkemedelsområdet. Det handlar om att patienter inte följer den ordination som läkaren har gett, på grund av till exempel glömska eller missförstånd.
Skickar ut påminnelser
Enligt undersökningar följer mer än varannan person med långtidsmedicinering inte sin ordination. Något som förutom mänskligt lidande också skapar en stor ekonomisk börda för samhället. En bedömning baserad på en amerikansk studie tyder på att kostnaderna för det svenska samhället kan uppgå till över 20 miljarder per år.
Mevia AB bildades 2014 och är en spin-out från Chalmers entreprenörsskola. Kärnan i bolagets produkter är tre patent från Stora Enso: en läkemedelsförpackning i kartong med tryckta kretsar som känner av om tabletten eller kapseln avlägsnas. Dessa data skickas via en GSM-modul till ett IT-system i molnet som lagrar informationen och skickar ut påminnelser.
– De regulatoriska kraven definierar att produktlösningen CE-märks som en medicinteknisk produkt Klass I, säger Jesper Hassel.
Två typer av kunder är i fokus idag: Läkemedelsföretag som bedriver kliniska prövningar och apoteksmarknaden. Vid kliniska prövningar är försökspersonernas följsamhet alltid en svag länk. Om inte tillräckligt många i försöksgruppen tar läkemedlen enligt ordination kan hela studien ge förvrängda data.
Genom att Mevias förpackningar ger information i realtid om tabletterna har tagits kan försökssamordnarna kontakta studiedeltagare som har missförstått eller förbisett ordinationen. En marknadsstudie med ett större läkemedelsföretag startade under sommaren 2015.
Testas på vårdhem
Apoteksmarknaden är störst, men en viktig målgrupp är också sjuk- och hälsovården, inte minst hemsjukvården där äldre personer ska komma ihåg att ta flera mediciner varje dag.
– Just nu har vi genomfört den första användarstudien vid ett vårdhem i Göteborg. Den har gett våra produktutvecklare värdefull feedback, säger Jesper Hassel som hoppas att företaget kan lansera en lösning tillsammans med en samarbetspartner inom hemtjänsten under hösten 2016.