Projektet ”Skolan som arena för psykisk hälsa” syftar till att förbättra förutsättningarna för psykisk hälsa hos skolelever i Uppsala län, inte minst genom att involvera eleverna själva i projektet.
Det är Barn- och ungdomspsykiatrin vid Akademiska sjukhuset som har beviljats tre års projektstöd av Allmänna Arvsfonden för att genomdriva projektet, som genomförs i samarbete med elever, elevhälsoteam och föreningar som representerar personer med egna erfarenheter av psykisk ohälsa.
– Det unika med projektet är att alla aktörer kring barnet är involverade: elever, elevhälsan, vården och brukarrepresentanter. Resultatet förväntas även bli högre skolnärvaro och bättre skolresultat, berättar Sven Ernstsson, sektionschef inom barn- och ungdomspsykiatrin på Akademiska sjukhuset.
Syftet med projektet är att förbättra förutsättningarna för psykisk hälsa hos skolelever i årskurs 1-9 i två kommuner i Uppsala län: Enköping och Älvkarleby.Totalt medverkar 20 skolor och cirka 6 000 elever. Arbetet sker i samarbete med elever, elevhälsoteam och föreningar som representerar personer med egna erfarenheter av psykisk ohälsa.
Man kommer bland annat att lyfta fram exempel på hur synpunkter från elever kan leda till förbättring av psykisk hälsa i skolan. Elevråden kommer att inbjudas till initiativ kring temat som sedan presenteras via video på projektets webbplats. Dessutom ingår kompetensutveckling för personal inom elevhälsan samt praktiskt förbättringsarbete med fokus på samverkan mellan skolan och vården, meddelar man.
Fakta: Sakkunniga i projektet är rektor Johan Hallberg från Kolsva skolområde i Köping och Robert Palmér från Magelungen Utveckling AB i Stockholm. Johan Hallberg har bedrivit framgångsrikt utvecklingsarbete med elevhälsan och delar sina erfarenheter bland annat på Skolverkets webbplats. Robert Palmér är ansvarig för ett kompetensutvecklingsprogram kring hur man hjälper hemmasittare tillbaka till skolan. Han har nyligen skrivit en bok i ämnet.