Knappt var fjärde arbetsplats har en egen hjärtstartare och bland dem som har vet bara fyra av tio företagare var den närmaste finns om en anställd får ett plötsligt hjärtstopp. Det visar en undersökning som Hjärt-Lungfonden har gjort bland små och medelstora företag.
På grund av situationen och för att öka antalet hjärtstartare driver Hjärt-Lungfonden kampanjen Hjärtsäkra Sverige. Målet med kampanjen är att dubblera antalet hjärtstartare i samhället, att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning och att öka antalet överlevande vid plötsligt hjärtstopp till minst 1 200 människor per år.
Idag överlever bara 500 av de 10 000 personer som drabbas av hjärtstopp varje år och enligt Hjärt-Lungfonden är en hjärtstartare i kombination med hjärt-lungräddning det enda sättet att rädda dessa liv.
– Många fler människor dör av hjärtstopp än i bränder. Ändå är det obligatoriskt med brandsläckare på arbetsplatsen, medan hjärtstartare inte är det. Om fler företag hade en hjärtstartare skulle fler liv kunna räddas, kommenterar Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.
För att man ska överleva ett plötsligt hjärtstopp måste man få hjälp inom tre minuter. Trots det visar undersökningen alltså att bara fyra av tio företagare, 41 procent, vet var den närmaste hjärtstartaren finns. Knappt var fjärde företag, 23 procent, har en egen hjärtstartare. De vanligaste skälen till att företag väljer att inte skaffa en hjärtstartare är att de känner att de har för lite kunskap eller att det kostar för mycket.
Små och medelstora företag utgör 99,9 procent av alla företag i Sverige. Tillsammans sysselsätter de en stor del av Sveriges arbetskraft. Trots att det är bråttom när någon drabbas av plötsligt hjärtstopp är kunskapen bland företagarna låg. Bara tre av tio företag, 29 procent, har erbjudit sin personal utbildning i hjärt-lungräddning, konstaterar man på Hjärt-Lungfonden.
– En hjärtstartare är en billig livförsäkring. För att få ner kostnaderna kan flera småföretagare gå ihop och köpa in hjärtstartare och utbildning i hjärt-lungräddning tillsammans, säger Daniel de Sousa, vd på Visma Spcs.
Om undersökningen: Undersökningen är en del av Hjärt-Lungfondens kampanj Hjärtsäkra Sverige och genomfördes via e-post till 9 700 små och medelstora företag under september–oktober 2015. De cirka 700 företag som svarade på enkäten representerar en stor bredd av branscher, varav de största är verkstad och industri (15 procent), redovisning och revision (14 procent), bygg (10 procent), handel (10 procent), transport och åkeri (7 procent) samt IT och telekom (7 procent).