Konsumtionen av ekomat har nått en nivå då man inte längre kan prata om en trend. Detta enligt statistik från matkedjan Willys som bland annat visar att mer än var tredje kundkorg innehåller en ekologisk vara och att antalet ekokunder har ökat med 50 procent sedan förra året.
Ekologisk mat har fått sitt definitiva genombrott. Från att ha varit en angelägenhet främst för den trendkänsliga innerstadsbon finns nu ekologisk mat på snart sagt var mans bord. Dagligvaruhandeln har rapporterat stora försäljningsökningar de senaste åren och en djupdykning i lågpriskedjan Willys försäljningsstatistik visar ett förändrat konsumtionsmönster på bred front.
En förklaring till att fler handlar eko är enligt Willys att prisskillnaderna mellan ekologisk och konventionellt producerad mat har minskat. En annan viktigt förklaring är att utbudet har ökat. På Willys har antalet ekologiska artiklar i sortimentet ökat med mer än 30 procent sedan inledningen av 2014. Inom kategorier som bröd, chark och ost, där utbudet på marknaden tidigare var mycket begränsat, finns nu flera ekologiska alternativ att välja på, meddelar man.
Ur Willys försäljningsstatistik:
• Mer än var tredje kundkorg innehåller en ekologisk vara, en ökning med 30 procent jämfört med 2014.
• Antalet ekokunder – det vill säga kunder som handlar mer än 10 procent ekologiska varor – har ökat med mer än 50 procent det senaste året.
• Ekologiska bananer är idag den 6:e vanligaste varan i kundernas varukorgar.
• Mer än var tionde frukt eller grönsak som säljs idag är ekologisk. Det är 30 procent mer än 2014.
• Ekoförsäljningen ökar över hela landet. Det finns inte längre någon tydlig skillnad mellan andelen ekologisk försäljning i storstäder jämfört med mindre orter.
– Vi ser att allt fler av våra kunder vill handla ekologiskt och vi ser ett stort och ökande engagemang i frågor som miljö, klimat och hälsa. Från att ha varit en trend är ekologiskt här för att stanna, säger Thomas Evertsson,
vd på Willys.
Källa: Willys