”I kampen mot fetma behövs kontinuerlig vård och en rejält förändrad livsstil. Därför erbjuder vi hjälp med en kontrollerad livsstilsförändring tillsammans med vården”. Det berättar Oytun Yildirimdemir, som tillsammans med KTH-kompisen Theresia Silander Hagström startade tjänsten Eatit som var först med subventionerad dietisthjälp online för obesitas-patienter. Bakgrunden är att bristen på dietister gör att många av dessa patienter inte får tillgång till rätt vård.
Resan började på KTH för snart 10 år sedan, där Oytun och Theresia pluggade till ingenjör i industriell ekonomi. Båda med en kreativ ådra och viljan att skapa någonting bra och eget från grunden.
– Vi lärde känna varandra genom teatergruppen och klickade väldigt bra. Vi hade även åtaganden ihop, bland annat genom en studentkonsultfirma där vi jobbade tillsammans. Tillbaka i Sverige efter min kanditatexamen i Turkiet hamnade vi i samma klass och var plötsligt fria från åtaganden. Där och då bestämde vi oss för att hitta på någonting tillsammans, berättar Oytun.
Det första gemensamma bolaget döptes till Go Jord; en tjänst som erbjöd leverans av mat från småskaliga bönder i närområdet. Det innebar matkassar, korgar med råvaror och en hel del logistik. Snart började de också erbjuda recept till råvarorna och tips om vad man kunde göra med dem.
Där någonstans började ett frö till det som senare skulle bli Eatit att gro.
Tog hjälp av en dietist
– Ja, vi fick många frågor om medicinska- och näringsmässiga värden. Det handlade om hur maten fungerade tillsammans med ett högt kolesterolvärde, vid glutenintolerans och liknande. På så vis kom vi in på den medicinska biten utan att egentligen ha tänkt på det innan.
”Nu tog vi in in hjälp från en dietist för att förstå och kunna förklara denna del bättre. Vi skapade sedan en liten ruta i anslutning till de råvaror vi erbjöd, med dietistens kommentarer. Med tiden visade det sig att det var just den där lilla rutan som konsumenterna verkligen var intresserade av. Den triggade igång en helt annan konversation kan man säga.”
Med bådas tekniska bakgrund i bagaget bestämde Oytun och Theresia sig för att utveckla den delen som kunderna uppenbarligen såg mer värde i än resten av logistikkedjan. I samma veva började privata analyser av blodprover växa fram på marknaden vilket gav dem ytterligare idéer.
– Vi började att koppla ihop persondata med livssituation, erbjöd blodanalyser och började med rekommendationer och matrecept baserade på den datan. I samma veva kom vi kontakt med väldigt bra personer. ICA fick upp ögonen för oss och i samband med deras 100-årsjubileum fick vi förfrågan att ställa ut och göra någonting med vår tjänst.
– I samband med detta turnerade vi runt i Sverige och fick tillfälle att testa den första varianten av tjänsten på runt 1600 personer. Det var otroligt häftigt för oss, vi var helt nya på det här och fick oerhört bra respons, berättar Oytun.
Tjänsten utvecklades vidare och lanserades på friksvårdsplattformen Benify. Nu började det komma förfrågningar från personer som ville använda friskvårdsbidraget från sin arbetsgivare till den här typen av tjänst. Behovet och intresset tycktes vara stort hos allmänheten.
Många som kämpar med fetma får inte rätt vård
– Vi hade många som använde tjänsten redan första året och fick löpande in data om vad som fungerade och inte, varpå vi justerade produkten efter det. Kopplingen till dietisten fanns kvar. Efter en första konsultation tog man blodprover och fick sedan kostråd av dietisten via chattfunktionen.
Vartefter databasen fylldes på upptäckte dock Oytun och Theresia något signifikant. Nämligen att många personer som använde tjänsten levde med kraftig fetma/obesitas och egentligen skulle ha behövt traditionell vård med täta uppföljningar.
– Vi trodde att personer med obesitas fick hjälp och blev omhändertagna via den fysiska vården. Vi visste då inte heller att man har så långa väntetider till att träffa en dietist genom primärvården. Idag vet vi att det går 7,2 dietister per 100 000 invånare, att jämföras med 450 läkare per samma invånarantal.
– Vid det laget hade vi lämnat matleverans-delen bakom oss och fokuserade helt på integrationen med dietister och matrecept i kombination med blodanalyser i samarbete med Blodkollen. Förändringen blev än mer tydlig då vi i samband med detta också bytte namn från Go Jord till Eatit.
Oytun konstaterade alltså att det finns en enorm obalans när det gäller tillgången till dietister i förhållande till det växande globala problemet obesitas/fetma. Personer som behöver hjälp med en livsstilsomläggning får långt ifrån alltid den hjälp de behöver på grund av detta.
” Det visade sig att många med fetma kom till oss istället för till vården. Där någonstans beslöt vi oss för att gå från att vända oss primärt till friskvårdssektorn till att istället erbjuda en renodlad vårdtjänst med tillgängliga dietister online för personer som kämpar med fetma.”
Tillgång till dietist samma eller nästkommande dag
Sagt och gjort. Under sensommaren 2020 var Eatit igång med den subventionerade tjänsten som möjliggör för obesitas-patienter att kontinuerligt träffa en dietist och få hjälp med kost- och livsstilsförändringar. Därmed var Eatit den första digitala dietisttjänsten som gick under denna subvention.
”Man kan komma till oss oavsett var i landet man bor, man behöver ingen remiss från husläkare och vanlig patientavgift eller frikort gäller. Vi jobbar enbart med obesitas-patienter på grund av att kurvan med fetma pekar uppåt i världen samtidigt som det motsvande antalet dietister är som det är.”
– Vi har knutit till oss de dietister som är allra bäst på detta område. Eftersom det här är ett samarbete med vården kan man komma på remiss till oss men man kan även söka sig till oss direkt. Ännu så länge känner inte så många vårdcentraler till oss men det hoppas vi kommer att ändras i framtiden. Av de som känner till oss är många fascinerade över att den här möjligheten finns för deras patienter. Att de kan få tid hos dietist samma eller nästkommande dag, förklarar Oytun.
Eatit har växt i snabb takt under det senaste året, berättar Oytun. Idag finns sex dietister tillgängliga och bolaget står just nu i begrepp att rekrytera tre till. I teamet finns också bland annat en chefsdietist på heltid och en medicinskt ansvarig läkare. Kämpar man med fetma och är intresserad av tjänsten, så är processen mycket enkel.
– Som patient går du in vår hemsida och laddar ner appen. Du registrerar dig sedan med bank-ID för ett första introduktionsmöte. Dietisten tittar då på din lämplighet för vårt behandlingsprogram. Det handlar om exempelvis mål, ambitioner och tidigare erfarenheter. Vid ett BMI mellan 27 och 30 görs en specifik bedömning av andra parametrar, medan ett BMI över 30 automatiskt kvalificerar dig till programmet.
– Behandlingsprogrammet innebär sedan en grundläggande period på 12–16 veckor där man har möte med dietisten varje eller varannan vecka. Man följer upp, reflekterar och får nya uppgifter till nästa tillfälle. Efter den fasen följer en uppföljningsperiod som kan pågå i ett till ett och halvt år, med glesare besök. Vi jobbar alltid interaktivt och nära patienten, samt har koll på vad som händer och varför, förklarar Oytun.
Vill behandla fetma i hela världen
Med tanke på hur stort och globalt problemet med fetma är, känns det spontant som att en tjänst som Eatit skulle kunna växa hur mycket som helst, och då inte bara i Sverige. Oytun håller med:
”Vår vision är att vi ska ha genomfört 100 miljoner behandlingar senast 2030. Det är första milstolpen, och för att uppnå den siffran behöver vi i nästa steg gå utanför Sveriges gränser.”
– Utifrån hur det ser ut med obesitas i världen så säger det någonting om hur stor en tjänst som Eatit kan bli. Vi tror att vi skapat någonting väldigt bra för personer som kämpar med fetma. Därför har vi globala intentioner för att bidra till att lösa ett globalt problem, avslutar Oytun.
Läs om Dr. Yamuna – som har ett helhetskoncept inom skönhet och hälsa
Mer om behandling av fetma hos Hälsorapporten här
Text: Mats Holmström