Vi svenskar är mycket öppna för att dela våra personliga hälsodata. En SIFO-undersökning på uppdrag av e-hälsobolaget Brighter visar bland annat att 70 procent av de tillfrågade kan tänka sig att, via mobila appar eller uppkopplade vårdlösningar, dela sina personliga data med läkare eller vårdcentraler.
Undersökningen indikerar att, förutsatt att informationen hanteras säkert och enligt delarens preferenser, vi svenskar tycks vara öppna för att exempelvis vård, forskning, läkemedelsbolag och försäkringsbolag optimerar sina verksamheter och skapar nya produkter utifrån ett kontinuerligt flöde av personliga hälsodata. I vissa situationer vill dock patienter och andra som genererar hälsodata ha ekonomisk ersättning för denna.
Att stora webbaktörer som Google och Facebook spårar våra preferenser och samlar in information om vårt beteende är ingenting nytt och undersökningen sänder enligt Brighter tydliga signaler om att många svenskar är öppna för att även vård, forskning och läkemedelsbranschen ska kunna dra nytta av de personliga data vi genererar i vardagen, genom exempelvis uppkopplade medicinteknikprodukter eller hälsoappar.
Man konstaterar också att den nya generationens dataanalys har skapat bättre förutsättningar att utveckla, utvärdera och effektivisera verksamheter, tjänster och produkter. I takt med att tekniken blivit mer avancerad och stora mängder data på ett enkelt sätt kan samlas in, analyseras och visualiseras, har data fått ett större värde för organisationer och företag.
– Det genereras enorma mängder värdefulla hälsodata varje dag, men de används inte på samma värdeskapande sätt som i många andra branscher, berättar Truls Sjöstedt, Brighters VD och grundare, och fortsätter:
– Inom exempelvis fastighetsbranschen sparar bolag miljontals kronor genom att analysera väderdata och data från inomhustermometrar, samtidigt som miljöpåverkan minskar tack vare effektivare energianvändning. Detta kan självklart göras på ett motsvarande sätt inom vård, forskning och medicinering, vilket också är vad Brighter ämnar göra genom molntjänsten The Benefit Loop. Vi uppskattar till exempel att enbart de data som Sveriges diabetiker kan bidra med utgör en miljardmarknad. Och då är ju Sverige ett förhållandevis litet land.
Om undersökningen: I undersökningen som SIFO genomfört på uppdrag av Brighter har man undersökt svenskarnas inställning till att dela med sig av data som samlas in via exempelvis appar i mobilen, hur vi ser på säkerhet i förhållande till personliga data samt värdet i personliga data. Studien ger även en bild av hur stor den potentiella marknaden är och varför det finns ett behov av en uppkopplad och datadriven vård.
Exempel från undersökningen:
Hela 70 % av de tillfrågade visar sig vara öppna för att dela sina data med läkare och vårdcentraler, motsvarande siffra i åldern 15-29 år är 80 %.
57 % är öppna för att dela sina data till olika forskningsprojekt.
55 % tänka sig att dela sina personliga data till anhöriga.
Nära en tredjedel, 31 %, kan tänka sig att dela sina data till samhället för att underlätta exempelvis planering av fritidsanläggningar.
1 av 5 är öppen för att dela sina data med privata läkemedelsbolag.
1 av 3 i åldersspannet 15-29 år är villiga att dela sina personliga hälsodata med arbetsgivaren.
Källa: Pressmeddelande från Brighter