Långvarigt sittande raderar träningseffekter

0

Tränar du och har ett stillasittande arbete, utan många aktiva pauser eller regelbundet stående, kan stillasittandet ”radera ut” de effekter du får av träning och till och med vara farligare för hälsan än övervikt eller fetma.

Allt fler tränar regelbundet och just nu råder en trend med att träna väldigt mycket och att genomföra långdistanslopp. Det är förstås toppen att människor aktiverar sina kroppar, både för hälsans skull och för välbefinnandet. Men många tror att de i och med detta är befriade från de vanliga folksjukdomarna eller att de är på den ”säkra sidan” för att de är normalviktiga. Men det behöver inte alls vara så.

CC222

Cecilia Lind är sjukgymnast, PT, föreläsare och författare. Foto: Linus Pettersson, photobylinus.se

Det är nämligen det långvariga sittandet som är boven i dramat. Om du sitter mycket utan regelbundna aktiva pauser gör det bland annat att blodcirkulationen försämras vilket påverkar flera organ negativt, däribland hjärtat. Så om du är en ”aktiv tränare” men också en ”stillasittande arbetare”, så kommer du inte undan. Du ligger ändå inom farozonen för att drabbas av de vanligaste folksjukdomarna. Det är det långvariga sittandet som ”raderar ut” de positiva träningseffekterna.

Likadant är det med normalvikt. Om du är normalviktig men sitter i långa perioder så har du större risk att få de vanligaste folksjukdomarna än de som är överviktiga men rör på sig ofta, det vill säga rör på sig flera gånger per dag, om än ack så lite.

Receptet för att komma över till den ”säkra sidan” är å andra sidan väldigt enkelt: Om du minst en gång per timme ställer dig upp och rör dig lite så är du helt plötsligt inte längre i samma farozon. Och det kan vara så simpelt som att gå på toaletten eller gå för att hämta något att dricka eller varför inte gå och prata med en kollega. Inte bara förbättras din cirkulation då utan kanske även den sociala stämningen på jobbet.

Så oavsett om du tränar regelbundet eller inte; placera kaffekoppen en bit ifrån så du måste resa dig för att ta en klunk, ha gående möten, lek med barnen under helgerna och dansa mycket kring granen. Då håller du dig friskare längre.

Här några länkar till studier om ämnet:

Inactivity twice as deadly as obesity

Self-reported sitting time is associated with higher pressure from wave reflections independent of physical activity levels in healthy young adults

Physical activity and all-cause mortality across levels of overall and abdominal adiposity in European men and women: the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition Study (EPIC)

Och med det önskar jag er en God Jul och ett Gott Nytt År!

Om författaren

mm

Cecilia Lind är sjukgymnast och laserterapeut på kliniken SLS (Stockholms Led & Smärtspecialist) i Stockholm. Hon är också föreläsare, utbildare, hälsoinspiratör samt författare av boken "Laserterapi - en praktisk guide".